Ebben a dokumentáció fejezetben Ön a HolAzAutó rendszer önálló, a szállítások szervezését és dokumentálását segítő moduljának felhasználó leírását olvashatja. Ezen leírás a teljes használatot, így a HolAzAutó mobil applikáción történő alkalmazást is bemutatja, de abból a fejezetből készül egy önálló dokumentum is, mely a benne említett mobil alkalmazásból érhető el.
A funkció első körben a szervezett autóbuszos személyszállítást végző vállalkozások részére lett kialakítva. Lényege, hogy segítse a személyszállító céget abban, hogy a közte és a szolgáltatást igénybevevő partner közötti szerződés szerint teljesíteni tudja a szolgáltatás adminisztrációs részét. A későbbiekben kerülnek kialakításra azon funkciók, melyek a teherszállításban a csomag alapú (csomagok, csomagolt termékek) szállítmányok adminisztrációjához szükségesek. A modul egyes funkciói, annak menedzsment része a HolAzAutó portál felületen, bizonyos funkciói pedig a HolAzAutó mobil alkalmazásban érhetők el, együtt egy nagyobb egységet alkotva.
A szükséges funkciók elérése a funkcionális menüből, egy külön lenyíló menüpont csoportból történik. A funkciócsoport és az egyes funkciók felhasználók általi használatát funkciójogok, a funkciók alatt - a felhasználók számára - megjeleníthető nyilvántartási tételeket objektum jogosultságokkal szabályozzuk, így ha önnek nem minden funkció, vagy nem minden nyilvántartási tétel jelenik meg, azt jelenti hogy ezekhez Önnek nincs jogosultsága.
A szállításokhoz tartozó WEB-es funkciók alapja jellemzően a rendszer egyéb felületeiről már ismert szűrhető, sorrendezhető, lapozható lista.
A listák általában a létrehozás fordított sorrendjében, azaz az adatbázis azonosítók csökkenő sorrendjében vannak rendezve. Ezt az alapértelmezett rendezést lehet megváltoztatni az oszlopfejlécekre kattintással. Páratlan kattintásra emelkedő, páros kattintásra csökkenő sorrendbe kerül a lista az adott oszlop szerint.
A sorrendezés értelemszerűen az oszlopban megjelenő adattípustól függő, numerikus adatnál kisebb és nagyobb számérték, dátumnál kisebb és nagyobb dátum, szöveges adatnál pedig ABC szerint. A sorrendezhetőség kizárólag azoknál az oszlopoknál lehetséges, ahol az oszlopfejlécben a szöveg mellett megjelenik az erre vonatkozó piktogram. Az oszlopfejlécre kattintásra az aktuális sorrendezést egy lefelé vagy felfelé mutató nyíl jelzi.
A lista alatti lapozó elem akkor jelenik meg először, amikor a lista legalább 10 elemet tartalmaz.
Elemei balról jobbra:
A listák alapértelmezésben minden oszlopot megjelenítenek egy előre beállított sorrendben. A felhasználónak lehetősége van ezekből kiválasztani azt hogy mely oszlopok jelenjenek meg, illetve ezen oszlopok listán belüli sorrendjét is beállíthatják. A beállításhoz kattintson a lista felett elhelyezett, 3 függőleges sávot tartalmazó piktogramra.
A felülről beúszó panelen pipálással kapcsolhatja ki- és be az oszlopokat, illetve a sorok (lenyomott egérgomb melletti) vonszolásával állíthatja be azok sorrendjét a listában. A beállított elrendezést egy Ön által megadott néven elmentheti, később a lekérdezés sablonok listából kiválaszthatja és használhatja. A szükséges információtartalomtól függően többféle elrendezést (profilokat) is elmenthet.
Az lekérdezés sablonok megjelenítését, szerkesztését és beállítását a lista felett elhelyezett, fogaskereket ábrázoló piktogramra kattintással kezdeményezheti.
Azoknál a nyilvántartási egységeknél, ahol értelmezhető illetve szükséges, egyidejűleg több adaton is lehetséges bizonyos műveleteket végrehajtani. Ezeket hívjuk csoportos műveleteknek.
A csoportos műveletekhez először ki kell választani azokat az adatsorokat, melyeken végre akarjuk ezeket hajtani, majd a kijelölést követően indítjuk a műveleteket.
A kijelölés történhet az adatsorok elején elhelyezett pipálós jelölőnégyzettel (egyenként), illetve a lista felett elhelyezett dupla pipát ábrázoló piktogrammal. Utóbbi a listában lévő (laptól függetlenül) összes elemre vonatkozik. Az összes kijelölt elem kijelölésének törlésére, a dupla üres négyzetet ábrázoló piktogrammal lehetséges. A kívánt adatsorok kijelölését követően a 3*3-as pontrácsot ábrázoló piktogramra kattintva egy műveletlista jelenik meg, ahonnan kattintással választhatja ki hogy a kijelölt adatsorokra vonatkozóan a rendszer mit hajtson végre.
A lista adattartalmától függően, a nagyítót ábrázoló piktogramra kattintást követően a képernyőre baloldalon beúszik egy keresőpanel.
Az általános működés része, hogy a listákhoz új bejegyzés hozzáadását minden esetben a lista felett elhelyezett, plusz jelet ábrázoló piktogramos gombra kattintással lehet kezdeményezni.
A hozzáadás funkcióra minden esetben egy a listában megjelenített nyilvántartási egységre jellemző adatok rögzítéséhez szükséges üres, vagy valamilyen törvényszerűség szerint részben kitöltött űrlap jelenik meg.
A szállítások alapja minden esetben legalább egy szállítási szerződés bejegyzés kell hogy legyen, minimális adattartalommal. Alapvetően arra szolgál, hogy a szállító cég és partnere között megkötött szerződés digitalizált (PDF) képét, illetve a szállítással kapcsolatos néhány alapvetést rögzítsünk.
A szállítási szerződéseknek lehet továbbá az a célja, hogy az objektumjogosultságok használatával szabályozzuk, hogy ki, mit láthat, például hogy a dolgozók gyárba való szállításával “A” felhasználó foglalkozhat, míg ugyanezen partnercég jutalomútjait csak “B” dolgozó látja.
A szállítási szerződések kezelésének alapja a szokásos szűrhető, sorrendezhető, lapozható lista, innen kezdeményezhetők a következő műveletek.
Szállítási szerződés rögzítése során az alábbi adatokat lehet és kell megadni, rögzíteni. A kötelező adatokat csillagozással jelöljük.
Fenti adatok közül a ceruza piktogramról indított szerkesztésnél a piros színnel jelölt adatok nem módosíthatók. Ennek oka, hogy a később leírt funkcióknál ezek működési paraméterek, változtatásuk kezelhetetlen módon befolyásolná a rendszer működését. Ha egy szállítási szerződés ezen adatai hibásan lettek rögzítve, még a további funkciók előtt törölje a hibás szerződést az adatsor mellett elhelyezett szemetes kuka piktogrammal ábrázolt gombbal és hozzon létre egy újat a megfelelő adatokkal.
A törlés egyébként nem jelent fizikai adattörlést, csupán a szerződés érvényességét zárja le a rendszer, így nem végezhető ezen szerződés alá tartozó művelet.
A beszállókártyákat egy partnercéghez, pontosabban a partnercéghez kapcsolt szállítási szerződéshez lehetséges létrehozni. Egy szállítási szerződéshez annyi beszállókártyát lehet maximálisan létrehozni, amennyit a szállítási szerződés engedélyezett beszállókártyák adatánál megadtunk maximális értékként.
A beszállókártyák adatbázis azonosítója mellet olyan azonosítóval látjuk el, mely egy - a szerződésnél megadott - maximum 5 karakterből álló prefixből és egy hatszámjegyű számsorozatból áll elő. A 6 számjegy eleve meghatározza, hogy egy szerződéshez maximum 1 millió kártya létezhet, így az engedélyezett beszállókártyák legnagyobb maximuma 1 millió lehet. Ha tehát egy szerződést létrehozunk, melyben a kártya prefixeknél “MBL”-t állítottunk be, illetve a maximális kártyaszámot 5-ben határoztunk meg, akkor összesen 5, az alábbi sorszámokkal ellátott beszállókártyát lehet létrehozni:
A beszállókártyákat később kizárólag azokon a járatokon lehet azonosításra használni, melyek ugyanezen szerződés keretében kerülnek indításra.
A funkciók alapja - hasonlóan a többi itt tárgyalt nyilvántartási egységhez - egy sorrendezhető, lapozható, szűrhető lista, de a listában feltételezhető nagy mennyiségű adat miatt a lista minden esetben előszűrt, illetve egyidejűleg több adat kezeléséhez csoportos műveletekre is lehetőség van.
Az előszűréshez minden esetben minimum egy szállítási szerződés szükséges,minden további szűrés ezt az adathalmazt szűkíti tovább.
Így ha létrehozunk egy szállítási szerződést, majd ehhez a szerződéshez szeretnénk beszállókártyákat is létrehozni, a Beszállókártyák funkció kiválasztását követően első dolgunk legyen a kezelni kívánt szerződés szerint “szűrni” a listát, mely szűrés eredménye első alkalommal természetesen egy üres lista lesz. Itt kezdeményezhetjük a plusz jeles piktogramot tartalmazó gombbal a kártyák készítését.
Beszállókártyákat egyenként és csoportosan lehet létrehozni az alábbi adatok megadásával.
A mentés gombra kattintással a beállított darabszámmal és a már ismertetett sorszámozással létrejönnek a beszállókártyák, melyeken az alábbi műveleteket lehet végezni.
Az adatsor előtt elhelyezett, ceruzát ábrázoló piktogramos gombról. A művelettel megnyitott ablakon kizárólag az aktív / passzív állapot kapcsolására van lehetőség.
A listában egyenként vagy csoportosan lehet adatsorokat kijelölni, melyeken a következő bekezdésben leírt csoportos műveleteket lehet végrehajtani. Egyenkénti kijelölés ki-be kapcsolására a sor elején elhelyezett vezérlők melletti pipálós jelölőnégyzet szolgál. Egy kattintás kijelölést, még egy kattintás a kijelölés törlését jelenti. A listában lévő összes tétel kijelölésére a lista felett elhelyezett dupla pipát ábrázoló piktogram alkalmas, az összes kijelölt elem kijelölésének törlésére, a dupla üres négyzetet ábrázoló piktogram.
A kívánt adatsorok kijelölését követően a 3*3-as pontrácsot ábrázoló piktogramra kattintva egy művelet lista jelenik meg, ahonnan kattintással választhatja ki hogy a kijelölt adatsorokra vonatkozóan a rendszer mit hajtson végre
A QR kódok letöltését kiválasztva a rendszer egy .zip tömörítményfájlt állít elő és azt a böngésző letölti a felhasználó számítógépére. A fájl egyfajta névkonvenció alapján állítja elő a későbbi beazonosíthatóság érdekében az alábbi példa szerint. qr-codes-5-boarding-passes-2020.04.23 10_34_27.zip ⇒ A fájlt a rendszer 2020.04.23-án, 10:34:27-kor állította elő, tartalma pedig 5 db beszállókártya (boarding pass) QR kódja. A tömörítvény tartalma tehát az 5 db beszállókártyának qr kódját tartalmazó képfájl, ahol a képfájlok elnevezése megegyezik a beszállókártya egyedi kártyaszámával.
Ezen csoportos műveletek során értelemszerűen a kijelölt beszállókártyák együttes aktiválása (használatra alkalmas), illetve inaktiválása (használatra nem alkalmas) történik.
A járat típusok egy-egy szállítási szerződés alá sorolt, amolyan sablonként létrehozott bejegyzések, melyek a konkrét járatok indítását, azok szabályainak, a járattal kapcsolatos korlátozások létrehozását segítik elő.
Járat típus rögzítése során az alábbi adatokat lehet és kell megadni, rögzíteni. A kötelező adatokat csillagozással jelöljük.
Fenti adatok közül a ceruza piktogramról indított szerkesztésnél a piros színnel jelölt adatok nem módosíthatók. Ennek oka, hogy a később leírt funkcióknál ezek működési paraméterek, változtatásuk kezelhetetlen módon befolyásolná a rendszer működését. A járat típusok listájában, a listaelemek előtt elhelyezett háromszög, illetve négyzet piktogramot ábrázoló gombbal a szerkesztő nézetbe való belépés nélkül lehetséges a járat típust aktiválni, illetve inaktiválni.
A járatok egy tényleges utas szállítási tevékenység leírása, amelyből megállapítható, hogy mikori indulással, melyik sofőr által vezetett, melyik jármű, melyik járattípussal indul el. Ugyanannak a járat típusnak egy-egy konkrét példányát, egyidejűleg több sofőr-jármű párosra is létre lehet hozni. Erre jó példa, hogy a fenti logika alapján egy gyár összeszerelő üzeméhez 200 dolgozót kell elszállítani a hajnali műszakra. Mivel a szállító cég autóbuszai egyenként csak ötven férőhelyesek, egyidejűleg 4 autóbuszt kell indítani ahhoz, hogy a 200 dolgozó mindegyike a szerelő üzemben legyen munkakezdésre. Ez azt jelenti, hogy a példában említett hajnali járattípussal 4 konkrét járat indul.
A funkció tervezésekor alapvetően kétféle személyszállítási járatot képzeltünk el, az azonnali járatot, valamint az előre rögzített (tervezett) járatot. Az azonnali járatokat jellemzően a sofőr hozza létre és kezeli a számára kialakított és elérhetővé tett szállítási sablonokból, melyeket járat típusnak hívunk, többnyire a szerződésen alapuló, rendszeres, például munkások szállítására szolgáló tevékenységek támogatására.
Az előre rögzített (tervezett) járatok koncepcója inkább a társasutazás szervezőknek lesz használható, amikor a szervező jó előre elkezdi az ezzel kapcsolatos előkészületeket. Ez utóbbihoz szükséges funkciók a jelenlegi első fázisban még nem kerültek kialakításra, publikálásra.
A szállítások funkció csoport jelenlegi, jellemzően autóbuszos személyszállításra kialakított első verziójában tényleges járatot kizárólag az autóbusz vezetője tud létrehozni a számára elérhetővé tett járat típusokból a HolaDisplay mobil alkalmazás “Járat indítás” funkciójával.
Ebben a fejezetben leírtak tehát a HolADisplay mobil alkalmazásban, a szállításokkal kapcsolatos funkcióiról szólnak, az ábrákon megjelenő képernyőképek is a HolADisplay mobil alkalmazásból származnak. ——————————————————————- A járat természetesen a sofőr által korábban is létrehozható mint a járat indulása, de jellemzően arról a felhasználásról beszélünk, amikor a járat indulása előtt a sofőr létrehozza a járatot, majd az abban szükséges tevékenységeket végzi.
Az indítás előfeltétele egy érvényes jármű-személy összerendelés, és egyidejűleg 1 db ilyen járata lehet a bejelentkezett sofőrnek. Újat akkor tud létrehozni, ha nincs aktuális azonnali vagy előre rögzített járata, ha van ilyen, akkor eleve annak a járatnak az adatlapja töltődik be. Ha nincs még aktuális járata, akkor a funkció kiválasztásakor egy listát kap azokkal a járat típusokkal, melyhez kezelési jogosultságot kapott.
A járatot a “JÁRAT LÉTREHOZÁSA” kiválasztásával kezdeményezi, ekkor az adatbázisban ténylegesen létrejön egy járat bejegyzés a létrehozás időpontjával, a járat típussal, illetve a sofőr - jármű páros adataival.
A járat létrehozása után a járat adatok felületről kezdeményezhetők a járat kezelésével kapcsolatos funkciók.
Az alkalmazás négyféle azonosítási, kód olvasási módot támogat.
A jobb alsó sarokban lévő azonosítás gomb minden esetben a kiválasztott beolvasási módnak megfelelő piktogrammal van jelölve.
A járatra való felszállások kezelését, a beszállókártyák azonosítását a jobb alsó sarokban lévő piros gombbal lehet kezdeményezni. Függően a beállított azonosítási módtól, különbözőképpen jelenik meg a beolvasás felület az alábbiak szerint:
Az azonosítás során a kiválasztott beviteli módnak megfelelően QR kódot vagy NFC chip-et kell a leolvasó felülethez tartani, vagy manuálisan beírni a kártya 6 jegyű kódját. Az alkalmazás eltérő hangjelzéssel jelzi a sikeres és sikertelen azonosításokat.
Sikeres azonosításra az alábbiak együttállása esetén van lehetőség:
Sikertelen minden olyan azonosítás ami a felsoroltak közül bármely szempontnak nem felel meg, mint például:
Amennyiben a járat betelt, az érvényes azonosítások száma elérte a járat maximum létszámát, a további azonosítás nem lehetséges, a képernyő a járat adatlapra vált, ahol az érvényes azonosítások száma piros számmal van kiírva, további azonosítás nem lehetséges.
A járat lezárását a sofőr kezdeményezi a járat státuszának váltására kihelyezett, keretbe foglalt felkiáltójelet ábrázoló piktogramos gombbal. A járat lezárására az azonosítások számától függetlenül lehetőség van, így a sofőr le tud zárni
A járat véletlen lezárását elkerülendő, a lezárás kezdeményezésekor az alkalmazás egy megerősítő kérdést tesz fel. A járat akkor kerül ténylegesen lezárásra, ha a feltett kérdésre a “Rendben” választ adja a sofőr.
A járat adatait, státuszának változásait, illetve a járaton történt azonosításokat a WEB-es felület, Szállítások ⇒ Járatok listáról indítva lehet megtekinteni. Alapja a szokásos szűrhető, sorrendezhető, lapozható lista az alábbi funkciókkal kiegészítve.
A táblázat soraiban található nagyító ikonra kattintva a járat alapadatait lehet megtekinteni, melyek a következők:
A járat adatainak utólagos módosítása nem lehetséges.
A járat adatsor előtti, számozott felsorolást jelző ikonra kattintva egy felülről beúszó ablakon jelennek meg fordított időrendben a járaton történt azonosítási kísérletek.
A listában az adatbázis azonosító mellett megjelenik az azonosítási kísérlet időpontja, a leolvasott QR kód adattartalma (azonosítás szöveg), amennyiben a rendszerben előállított beszállókártya kódja, akkor annak szöveges azonosítója, illetve az azonosítási kísérlet sikeressége vagy sikertelensége, illetve a sikertelenség oka.
A jobb szélen található, dokumentum ikonnal jelenik meg. A járat állapotváltozások egy, az azonosításokhoz hasonló, felülről beúszó ablakon jelennek meg egy, az állapotváltozás ideje szerint fordított sorrendű listában.
A listában az adatbázis azonosító mellett megjelenik a változást előidéző felhasználó neve, a beállított státusz, illetve a státusz beállításának időpontja.
Ezt a funkciót azért hoztuk létre, hogy ügyfeleink könnyebben megtalálják a járattípusokat a mobilapplikációban, a típus megadásakor, szállítás megkezdése előtt. Egy kategória létrehozásával csoportosíthatunk járattípusokat különböző szempontok szerint, így az adott kategóriában keresve gyorsabb az adott járattípus kiválasztása.
A táblázat felett, balról jobbra haladva létrehozhatunk új kategóriákat(+), kereshetünk a kategória neve szerint(nagyító), kiválaszthatjuk mely oszlopok legyenek láthatóak, illetve menthetjük ezt el új sablonként(három függőleges vonal), vagy futtathatunk lekérdezés sablonokat(fogaskerék).
Keresés
Írjuk be a nevet, és nagyítóval futtassuk a keresést. Szemetesláda ikonnal törölni tudjuk a keresési feltételt, illetve a balra mutató nyíllal bezárhatjuk a beúszó ablakot.
Oszlopok
Pipáljuk be a látni kívánt oszlop négyzetét. Ezután adjunk nevet a lekérdezés sablonnak, a Mentés gombbal megkapjuk a lekérdezést, a Mentés újként gombbal pedig elmenthetjük a sablonok közé.
Lekérdezések
A háromszög ikonra kattintva futtatjuk, a ceruza ikonnal módosíthatjuk. Amennyiben több sablon is létezik, a szemetesládával törölni is tudunk sablonokat, de egynek legalább maradnia kell.
A (+) ikonra kattintva hozhatunk létre új kategóriákat.
Itt meg kell adnunk egy nevet, és utána mentenünk kell a kategóriát a mentés gombra kattintva. Ekkor a táblázatban láthatjuk a létrehozott kategória nevét, a sorszámát és a hozzá tartozó cég nevét.
A baloldalt található ceruza ikonnal tudjuk módosítani, mellette a szemetesláda ikonnal törölni a kategóriát.
A ceruza ikonra kattintva kiválaszthatjuk, hogy az elérhető járattípusok közül, melyek legyenek elérhetőek a mobilapplikációban az adott kategórián belül. Ehhez ragadjuk meg és húzzuk át az Elérhető járattípusok közül a választott járattípust, és helyezzük át a Kiválasztott járattípusok közé.
A mentés gombra kattintva elmenthetjük a változásokat.
A mobilapplikációban mostantól használhatjuk is az adott kategóriát!
A Lekérdezési sablonok listájában lekérdezési sablononként két gomb található, a háromszögű gomb a lekérdezés futtatása, mellette jobbra az időszak választó található.
A vizsgált időszak dátuma bármely profil kiválasztása esetén a lekérdezés előtt manuálisan változtatható, a gyakran használt intervallumokat a dátum választó gombra kattintva megnyíló gyorsmenüben éri el a felhasználó.
A lekérdezés futtatása gombra kattintva a lista alatti területen megjelennek a kiválasztott sablon paraméterei (lista típustól függően dátum intervallum, szállítási szerződés, partnercég, stb.), melyeket a felhasználó ilyenkor még módosíthat. A paraméterek beállítását követően a sárga start gombbal indítható a lekérdezés. A lekérdezés eredménye - lista típustól függően - egy tételes, vagy összegfokozatos listában jelenik meg.
Összegfokozatos listák esetén az összegzési szintek kinyithatók, becsukhatók, ezzel könnyítve meg az adatsorok értelmezését. A kimutatások eredményei PDF formátumban vagy CSV kiértékelésként exportálhatók is, a jobb felső sarokban elhelyezett letöltés gombbal. Az export eredménye a dokumentumtárban kerül elhelyezésre, ahová rögtön a lekérdezést követően a megjelenő dialógus ablakról el is navigálhat.
A szállítások funkciócsoport a HolAzAutó rendszer egy önálló modulja, melyre ügyfelünk a velünk megkötött szolgáltatási szerződésnek megfelelően nyer jogosultságot. Az alapvető jogosultságokat az előfizető elsődleges felhasználója kapja meg, melyeket az általa definiált további felhasználóknak a funkcionális jogokat tartalmazó szerepkörökkel, illetve a létrehozott nyilvántartási egységekre megadott objektum jogokkal tudja átruházni. A jogosultságok kiosztásával kapcsolatos tevőleges tudnivalókat ez a dokumentum fejezet nem tartalmazza.
A szállítások funkciócsoport használatához az alábbi szerepkörök kiosztása szükséges
Minden olyan objektumhoz, melyet a szállítások során a felhasználónak kezelnie kell, meg kell adni az olvasási és írási jogot. Ezek jellemzően
A HolaDisplay alkalmazás telepítésével, logikai eszközként való első regisztrálásáról és egyéb beállításairól a Súgó “HolaDisplay használatbavétel, beállítás” fejezetében talál részletes információkat.